Dordrecht heeft een stevige groeiambitie. De komende jaren worden er duizenden huizen bijgebouwd in het centrum, de Spoorzone, en op allerlei andere plekken in de stad. Op deze wijze groeit de stad naar ongeveer 140.000 inwoners. Tegelijkertijd willen we meer ruimte maken voor groen in de stad, voor speelplekken, bezoekers aan de binnenstad, enz. Al deze ontwikkeling vindt plaats binnen de bestaande stad. Om te voorkomen dat de stad dichtslibt moeten we dus anders omgaan met de mobiliteit in en rond Dordrecht.
Dordrecht heeft in de loop van meer dan 800 jaar stadsgeschiedenis tientallen kerken, kloosters, en andere religieuze gebouwen gekend. Op dit moment zijn daar nog 40 stuks van over (daarnaast zijn er natuurlijk veel gebouwen in gebruik als gebedshuis die daar oorspronkelijk niet voor gebouwd zijn). Daar zitten hele bekende, iconische gebouwen bij, zoals de Grote Kerk en de Augustijnenkerk. Maar ook minder bekende, en toch heel karakteristieke kerkgebouwen, zoals de Petruskapel op de Staart, of de Lydiakerk aan de Rijksstraatweg.
Onze magen draaiden er afgelopen weekend van om. Bij het zien van de afschuwelijke beelden van de Hamas-terroristen die in grote getale onschuldige burgers als vee afslachtten en als trofee door de straten heen sleurden.
Werkbezoeken zijn een van de mooiste onderdelen van het werk als raadslid. Ik kan namelijk moeilijk iets vinden als ik niet weet wat er speelt in de stad. Zo was ik vanmiddag op bezoek bij Siebe, teammanager aan het Kromhout. Dit is een locatie van het Leger des Heils waar ook de nachtopvang voor dak- en thuislozen zit.
Energiearmoede komt te veel voor in Dordrecht. Veel huizen zijn slecht geïsoleerd en met de huidige torenhoge energieprijzen wordt stoken al snel onbetaalbaar. Dat kan onzekerheid opleveren: hoe hoog wordt de energierekening? Kan ik het wel betalen? Het kan iedereen treffen, ook degenen met een prima salaris. Je zult maar de pech hebben dat je in een slecht geïsoleerde woning woont en een energiecontract had dat afliep.