Omzien naar elkaar; ook ten aanzien van de stijgende energieprijzen

JW crop.jpg
Door Jan Willem Boersma op 28 januari 2022 om 10:54

Omzien naar elkaar; ook ten aanzien van de stijgende energieprijzen

Ook tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 blijft de ChristenUnie-SGP omzien naar elkaar. Zo heeft onze fractie tijdens de commissievergadering van 18 januari 2022 aandacht gevraagd voor de gevolgen van de enorme inflatie mede als gevolg van de enorm gestegen energieprijzen. We kennen de voorbeelden van een verdubbeling van energiecontracten. We kunnen allemaal begrijpen dat dit voor veel mensen een enorme aanslag is op de maandelijkse uitgaven. Voor minima dreigt er zelfs een stille ramp.

Vanuit de rijksoverheid wordt er gelukkig gewerkt aan compensatie, maar de compensatie zoals die er nu lijkt te komen, is volgens ons onvoldoende om de extra kosten op te kunnen vangen. Er wordt in Dordrecht hard gewerkt aan het programma "Samen tegen Armoede", maar dit soort ontwikkelingen dreigen een (groot) deel van het harde werk teniet te doen en dat is jammer. Vanuit onze fractie is dan ook de vraag gesteld of er vanuit het armoedebeleid mogelijkheden zijn om in ieder geval de minima, die te maken krijgen met de stijgende energietarieven en die daardoor financieel gezien kopje onder dreigen te gaan, te ondersteunen?

Wethouder Heijkoop die zich intensief bezig houdt met, onder andere, schulden en armoede heeft als reactie aangegeven dat de zorgen bekend zijn en ook dat de zorgen herkend en gedeeld worden door het college. De ontwikkelingen vanuit Den Haag worden dan ook nauwlettend in de gaten gehouden. De minima die bekend zijn bij de gemeente zullen automatisch benaderd worden door de gemeente als de regelingen zijn vastgesteld. Daarnaast kunnen alle mensen die kopje onder dreigen te gaan zich nu al melden bij de Sociale Dienst Drechtsteden. Er zal dan gekeken worden op welke manier de gemeente kan helpen.

Onze fractie is blij met de reactie van de wethouder. Uiteraard houden we de ontwikkelingen in de gaten en blijven we omzien naar elkaar.